Vánoční hodina - objevy a vynálezy v čase

Na pátek 22. 12. 2017 připadla poslední hodina fyziky ve třídě 16M SPŠST Panská před vánočními prázdninami. Nechtěl jsem hodinu strávit jen tak povídáním o Vánocích, i když z fyzikálního hlediska by bylo co řešit! Na druhou stranu jsem nechtěl pokračovat v běžné látce, protože by kluci stejně už nevnímali tak, jako jindy, a v myslích by byli už doma ve vánoční atmosféře. Proto jsem připravil aktivitu, kterou jsem zadal před týdnem i učitelům fyziky na pravidelném setkání projektu Elixír do škol. Rozdal jsem klukům 40 kartiček s obrázky různých objektů či vynálezů a se stručným popisem (první použití piva, objev helia, objev neutronu, objev krevních skupin, první silikonové transplantáty, …) a kluci je měli seřadit na časovou osu. Tu představoval provázek natažený v zadní části učebny.

Bylo zajímavé sledovat myšlenky kluků i to, jak se byli schopní správně a s poměrně logickými argumenty pohádat o to, kterou kartičku kam umístit. Vzpomínali přitom na to, co znali z hodin biologie či chemie a nebo se řídili citem.

Několikrát se ozvalo „Pane učiteli, hotovo!“, aby to bylo vzápětí dementováno výkřikem: „Ne, ještě ne. Ještě tohle se mi nelíbí!“. Nakonec se kluci přeci jen shodli, že už je to všechno v pořádku a že můžu kontrolovat. Začal jsem říkat (s využitím taháku), v jakém pořadí se měly jednotlivé kartičky na časové ose objevit, a Dan Feuereisel je dle mého komentáře okamžitě přemísťoval. Některá pořadí přitom vzbudila překvapení, že to bylo nečekaně brzo nebo nečekaně pozdě.

Aniž jsem k tomu vybízel, kluci po skončení aktivity okamžitě sundali kartičky i provázek a vše přinesli na katedru.

„Měl jsem připravenu ještě jednu fyzikální kratochvíli, ale tu už nestihneme,“ říkám při pohledu na hodinky. „Proto zkusíme něco jiného - podíváme se, jací jste filmoví a televizní maniaci,“ usmívám se.

V počítači pak najdu složku s hudebními znělkami z různých filmů a seriálů a klukům vybrané z nich pouštím. U některých je otázkou rychlosti, kdo bude první přihlášený, u ostatních ukázek je třeba mírná nápověda nebo prozrazení správného řešení.

Na závěr hodiny si popřejeme krásné Vánoce a vše dobré v novém roce.

Průběh hodiny je zobrazen na fotografiích.